Jak wybrać kierunek studiów?

Hejka :)
Dziś trochę nietypowo, jednak zbliża się powoli czas w którym część z Was będzie musiała podjąć decyzję: Co dalej? Co po szkole? Co chcę robić w życiu? Nie dotyczy to tylko studiów ale także szkoły gimnazjalnej czy ponadgimnazjalnej. Jednak ja bardziej przybliżę Wam szkołę szkołę średnią i studia.

Już w gimnazjum powinniście mniej więcej wiedzieć co Was interesuje i co byście chcieli robić w życiu. Wiem, że to trudny wiek na takie decyzje jednak wiecie już trochę jakimi przedmioty w szkole jesteście zainteresowani. Tym głównie powinniście się kierować wybierając szkołę ponadgimnazjalną. Przykładowo jeśli interesuje Was biologia i chemia to wybierzcie klasę biologiczno-chemiczną, jeśli któryś z języków to powinniście wybrać klasę lingwistyczną/językową.

Jednak nawet jeśli wybierzecie nie ten profil klasy zawsze jeszcze można popracować samemu i zdać na maturze te przedmioty które są Wam potrzebne przy wyborze kierunku studiów. Myślę, że najlepiej wybrać już sobie te przedmioty na początku nauki w liceum maksymalnie w drugiej klasie, żeby najbardziej skupić się na tych przedmiotach.

Mijają 3 lub 4 lata i przychodzi czas naprawdę ważnych decyzji w życiu. Co dalej po szkole średniej? Skupcie się przede wszystkim na tym co was naprawdę pasjonuje w życiu, kim chcecie być w przyszłości. Nie wybierajcie kierunku tylko dlatego że ktoś Wam o nim powiedział lub idzie na to najlepsza koleżanka. Wtedy tylko będziecie naprawdę zainteresowani zajęciami i tym co się na nich dzieje. Nie będziecie się uczyć tylko dlatego że musicie, ale będziecie się uczyć z przyjemnością.

Skąd to wszystko wiem? Sama podjęłam złą decyzję. Jeszcze w liceum mama pokazała mi nowy kierunek studiów- Zdrowie Publiczne. Do wyboru były dwie specjalności- jedna z odnową biologiczną a druga z zarządzaniem opieką medyczną. Zawsze chciałam działać coś w kierunku odnowy biologicznej i rehabilitacją, jednak nie chciałam zbyt daleko wyjeżdżać by studiować fizjoterapię. Pomyślałam, fajnie może będę mogła coś w tym kierunku. I co? Jedna wielka pomyłka. Owszem zajęcia mamy dość ciekawe i związane z kierunkiem, ale co z tego jeśli np. nie będziemy mogli po tych studiach być masażystami czy też pracować przy rehabilitacji. Czy polecam ten kierunek? Nie, chyba że macie jeden kierunek medyczny już skończony a zdrowie publiczne studiujecie w ramach uzupełnienia. Jako samodzielny kierunek zdecydowanie nie polecam, ponieważ jest to zbyt ogólny kierunek.


Więc po ukończeniu Zdrowia Publicznego rozpoczęłam studiować fizjoterapię. I już czuję że to strzał w 10, ponieważ widzę że to jest to co chciałabym robić w życiu :)  

Share:

8 komentarze

  1. Dopełniłbym to wszystko jedną rzeczą, którą na drugim semestrze studiów technicznych powiedział jeden z profesorów. Było to coś w stylu: po szkole średniej każdy powinien zrobić sobie rok przerwy i pójść do pracy, przez ten rok każdy sobie poukłada w głowie to, czy wstępnie wybrany kierunek studiów jest dobrym wyjściem - jak nie to przynajmniej nie tracicie roku na bezsensowne studiowanie tylko macie pieniądze. Tak do mnie tym dotarł, że nie podchodziłem do sesji letniej a teraz pozdrawiam zza sterty książek i tworzącego się licencjatu z filologii polskiej ;)
    http://kackiller.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny post i ciekawa historia! Sama miałam problem z decyzja, gdyż moim "marzeniem" było pójście na studia jeździeckie. Jednak szkoła w Poznaniu oferująca ten kierunek była prywatna a mnie nie było stać na mieszkanie, opłacenie szkoły i konia którego bym musiała wziąć ze soba (tak mam swojego konia którego trzymam w stajni pod domem:) ). Zdecydowałam się ostatecznie na szkole bliżej bo w Lesznie gdyż moja druga pasja jest podróżowanie. Jestem właśnie na pierwszym roku turystyki i rekreacji i nie mogłam trafić lepiej! Szkoła daje mi ogromne możliwości jak szkolenie szybowcowe, na wakacje jadę na trzy miesiące na praktyki do Grecji no i uczę się czegoś co mnie interesuje. Obie pasje rozwijam bo konia mam pod domem więc jeździectwo codziennie na wyciągnięcie ręki a dzięki szkole więcej wyjeżdżam i zwiedzam świat. Swoją droga jak lubisz podróżować i interesuje Cię więcej info na temat tych praktyk czy szkolenia szybowcowego co wspomniałam to zapraszam do siebie. Kto wie może i w tobie budzę chęć poznawania świata?:)
    bedziesz-miedzy-gwiazdami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też już wybór studiów (pierwszych) mam za sobą. Zła decyzja... Jestem humanistką, a poszłam na Politechnikę xD Na szczęście jestem już na 3 roku - zrobię inż. i idę na coś pokrewnego, ale ciekawszego ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. ja osobiscie zrobiłam dobrze ,rok przewry i czuje sie z tym super
    moge sama zdecydowac o sb
    http://happinessismytarget.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Warto przemyśleć krok po kroku co się chce w życiu robić, co się lubi, aby później nie żałować wyboru :)
    www.bythewaynd.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Za miesiąc mam maturę i jestem właśnie w trakcie podejmowania decyzji o przyszłych studiach. Długo nie wiedziałam co ze sobą zrobić, teraz pojawił się pewien pomysł, zupełnie różny od mojego profilu w liceum. Rozważam też zrobienie sobie roku przerwy. Zobaczymy jak to będzie ;)

    www.oddychajsloncem.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie mialam okreslonego celu w zyciu i siedze teraz na studiach dziennikarskich, dlaczego? Nie mam zielonego pojecia, ale są tak lajtowe, że narazie zostane, dopoki nie ustale co chce robic pozniej :-)
    Przydatny wpis :-) warto sie zastanowic wczeaniej :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń